Missie en principes
Missie
Leersteuncentrum West-Brabant-Brussel ondersteunt scholen in de groei naar inclusief onderwijs in een inclusieve samenleving, met het oog op scholen handelingsbekwamer te maken in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in functie van hun leren en participatiekansen.
Als co-creatief, innovatief en lerend netwerk zetten we in op organiseren van ondersteuning én professionaliseren van ondersteuners om schoolteams, leerkrachten en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften hieromtrent te ondersteunen met het oog op maximaal effect op de klasvloer.
Principes
Co-creatie
Leersteun gebeurt in samenwerking tussen het leersteuncentrum en de school. Leerkrachten en leerondersteuners delen hun expertise op gelijkwaardige basis. Ze inspireren en motiveren elkaar en bouwen verder op wat werkt. Ze werken samen op basis van concrete afspraken en denken samen na over hoe onderwijs op maat te realiseren op de verschillende niveaus.
Met respect voor en voldoende vertrouwen in ieders expertise zoeken we samen naar oplossingen.
Leersteun op maat
We werken volgens een vraaggestuurd leersteunmodel waarbij de school een aanmelding doet.
Leersteun kan leerling-, leerkracht- of teamgericht zijn. De vraag wordt gesteld door de school van het gewoon onderwijs aan het centrale zorgloket. Dit gebeurt altijd in samenspraak met het CLB en de ouders. Centraal hierbij staan de specifieke onderwijsbehoeften (SOB) van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en).
Flexibele inzet
Flexibiliteit is zowel op gebied van de aard (leerling-, leerkracht- en/of teamniveau), intensiteit (zolang als nodig en niet langer met regelmatige evaluatie), tijd (korte periode/langere periode) en frequentie (aantal tijdsdelen, dagen, weken, maanden, …).
De beschikbare ondersteuningstijd wordt flexibel verdeeld in samenspraak met het LSC, de scholen (directie, zorgteam, leerkrachten, …), het CLB, PBD, ouders en andere partners op basis van de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling en ondersteuningsnoden van de leerkracht.
Leersteun kan meer flexibel worden ingezet, ook in de loop van een schooljaar.
Efficiënte inzet
We streven naar een minimum aan versnippering van opdrachten: een leerondersteuner wordt verbonden aan een beperkt aantal scholen om een constructief partnerschap op te bouwen met zijn deskundigheid en met zijn niveau-overschrijdend multidisciplinair (mini-)team achter zich waar hij ten rade kan gaan. De reistijden van leerondersteuners proberen we te beperken.
De leerondersteuners zijn georganiseerd in miniteams waardoor ze leersteun in de verschillende scholen kunnen uitrollen, expertise delen en samen oplossingen bedenken.
Leersteun wordt geboden tot leerling, leerkracht en team op eigen kracht verder kunnen. Hierbij streven ernaar de competenties van de leerkrachten te versterken.
Maximaal effect op de klasvloer
De leersteun die het leersteuncentrum biedt, is voelbaar tot op de klasvloer.
Een leerling tijdelijk/occasioneel uit de klas halen blijft mogelijk, maar het blijft steeds de bedoeling om de leerling terug te laten participeren in het klasgebeuren in functie van maximale transfer van het geleerde.
We zetten in op coaching van de leerkracht in de klas. Ook op teamniveau zijn acties mogelijk in functie van ingaan op de noden van de leerling om tot leren te komen.
Samen met de school zoeken we de beste organisatorische mogelijkheden uit met betrekking tot overleg, participerende observatie, leersteunacties.
Zorgregie in de gewone school
Eigenaarschap en regie van een efficiënte leerlingenbegeleiding blijft bij de school: zij zijn eigenaar van de uitbouw van de brede basiszorg en de verhoogde zorg (fase 0 en 1).
De school is verantwoordelijk voor het leren van de leerling. Hiervoor kan de school hulp inroepen van het LSC vanaf fase 2 na indicatiestelling van het CLB, om dan samen op zoek te gaan naar de verdere stappen die de school kan ondernemen in functie van het leren en participeren van de leerling.
School stelt de vraag naar leersteun. Leerondersteuners hebben hier een tijdelijke, aanvullende rol. School geraakt hierdoor versterkt in zijn aanpak, zorg en past deze autonoom toe. Het zorgbeleid en de aanpak kan samen met het LSC verder ontwikkeld worden.
Ouders betrekken in leersteunproces is belangrijk. Het LSC bekijkt met de school hoe dit best kan georganiseerd worden.
Recht op leersteun
In geval van een verslag (GC-verslag > verslag Gemeenschappelijk Curriculum of IAC-verslag > verslag Individueeel Aangepast Curriculum) is er recht op leersteun.
In begin, maar ook doorheen het schooljaar, kunnen leersteunvragen voor leerlingen met een verslag aangemeld worden.
Elke leersteunvraag moet worden beantwoord. De geboden leersteun kan leerkracht-, team- of leerlinggericht zijn, maar moet altijd voelbaar zijn tot in de klas.
Professionalisering
We streven ernaar aanwezige multidisciplinaire expertise in elk team te verbreden en verdiepen via intervisie, vorming, casusbesprekingen, collegiale consultatie etc. in multidisciplinaire miniteams en in ondersteuningsgroepen.
We zetten hierbij ook volop in op leren van elkaar.
Wie we zijn
Hoe we werken
- Missie en principes
- Van aanmelding naar ondersteuning
- Visie op inclusie
- Planmatig handelen
