Eind augustus maken we ons klaar om leersteun vorm te geven op uw school. Er wordt voor iedere school een ankerondersteuner bepaald; zij/hij zal uw eerste aanspreekfiguur zijn.
In de eerste week van september komt de ankerondersteuner (mogelijks met collega-leerondersteuner(s) van het miniteam) langs. Tijdens deze kennismaking worden enkele praktische zaken overlopen en wordt een overzicht gemaakt van de leersteuntrajecten. De ankerondersteuner zal op dat moment ook het aantal dagdelen leersteun waarmee we het schooljaar starten, meedelen.
Vanaf dit punt kan leersteun op de klasvloer opgestart worden.
Belangrijk: de leersteuntrajecten dienen door de school aangemeld te zijn en door de ankerondersteuner gevalideerd te worden! We kunnen pas aan de slag NA aanmelding én validering (zie verder in onze nieuwsbrief voor meer info).
Tijdens de eerste weken gaan we leersteun bieden voor nieuwe aanmeldingen en de trajecten die gecontinueerd worden (zoals afgesproken einde schooljaar ‘24-’25). Dit gebeurt onder de vorm van afstemmingsgesprekken en (participerende) observaties.
In trajecten die gecontinueerd worden, kan alvast overgegaan worden tot gerichte acties, aangezien het doel reeds werd vastgelegd.
Eind september-begin oktober vindt het schoolbeeldoverleg plaats (overleg samen met de partners). We voorzien op dat moment ook tijd om de samenwerkingsafspraken te overlopen. Het definitieve aantal dagdelen wordt op dat moment ook bevestigd.
Vanaf dit moment kunnen extra leersteuntrajecten opgenomen worden waarvan de nieuwe context zichtbaar is en er een duidelijke leervraag is. De school bekijkt samen met de leerondersteuner(s) wat haalbaar is binnen de toegekende dagdelen (prioriteren indien nodig).
