Tussentijdse evaluaties maken onderdeel uit van de PDCA-cirkel (plan-do-check-act): een interactief procesmodel dat helpt bij het verbeteren van processen en het behalen van effecten, via voortdurend leren, en aanpassingen die bijdragen tot duurzame verbeteringen.
Indien uit de evaluaties blijkt dat aanpassingen nodig zijn, dan kunnen die doorgevoerd worden, wel binnen de vooropgestelde dagdelen per school. Concreet betekent dit: wanneer scholen nieuwe aanmeldingen doorsturen, dan moet er gekeken worden in welke trajecten er intensiteit kan verminderd worden, bijvoorbeeld omdat doelen bereikt zijn.
Daar waar het leersteuncentrum extra personeelsleden kan aanwerven, kan het gebeuren dat de school extra dagdelen ontvangt (tenzij de extra collega onmiddellijk ingezet wordt ter vervanging van afwezigen). Extra dagdelen worden toegekend aan de scholen volgens de parameters van de omkadering die scholen genereren.
In organisatieverschuivingen vermijden we zoveel mogelijk versnippering en proberen we de continuering van de leersteun te vrijwaren. Het zal echter niet altijd lukken om continuering door dezelfde leerondersteuner te vrijwaren. Eventuele verschuivingen proberen we te realiseren tussen leerondersteuners die reeds gekend zijn op school. En sowieso zetten we in warme overdracht.
Voor type2-leersteuntrajecten moeten we de organisatie anders bekijken. De overheid voorziet hiervoor een andere (open-end) omkadering, met als doel dat alle aangemelde trajecten ook effectief opgenomen worden. Uiteraard is dit slechts mogelijk indien we ook effectief personeelsleden zouden kunnen aanwerven op het ritme van de teldata.
Dit is helaas niet het geval. Concreet betekent dit dat niet alle omkadering voor type 2 is ingevuld. De leerondersteuners met deskundigheid type 2 gaan vanaf het tweede trimester elk hun taken in type2-ondersteuningen uitbreiden. Hun inzet in leersteun van de brede types moet daarvoor verminderd worden, met mogelijke verschuivingen tot gevolg.
In een beperkt aantal scholen is uitbreiding bij de bestaande leerondersteuners met deskundigheid type 2 niet voldoende en nemen nog niet gekende leerondersteuners de taken over. We begrijpen dat dit voor leerlingen en teams vaak niet evident is. We vermijden heel graag dergelijke cesuren in de loop van een schooljaar. Helaas is dat niet altijd mogelijk, vanuit het principe dat we toch in zoveel mogelijk trajecten op alle scholen leersteun willen bieden (zie ook verdere toelichting hieronder).