Eind april voerde de onderwijsinspectie een erkenningsdoorlichting in LSC West-Brabant-Brussel.
Het LSC voldoet aan alle erkenningsvoorwaarden. De onderwijsinspectie zal een positief advies overmaken aan de minister in het kader van een definitieve erkenning.
Het positieve advies volgt uit het onderzoek van de erkenningsvoorwaarden, en uit het onderzoek van:
-
de mate waarin het LSC haar kwaliteit ontwikkelt
-
de mate waarin ze kwaliteitsvolle leersteun verstrekt die tegemoetkomt aan het referentiekader kwaliteitsvolle leersteun,
-
het respecteren van de regelgeving.
We kregen feedback op 5 verschillende domeinen. We stippen graag een aantal hoofdlijnen aan uit die feedback.
-
Kwaliteitsbeleid en-ontwikkeling: visie en strategisch beleid, organisatiebeleid en leersteunbeleid
LSC WBB weet wat het met leersteun wil bereiken. Die visie is afgestemd op de regelgeving. Bepaalde aspecten van de visie kunnen verder worden geactualiseerd.
Het LSC ontwikkelt en voert een beleid waarbij participatie en dialoog belangrijk zijn. Het beschikt daartoe over formele en informele overlegstructuren waar leerondersteuners verwachtingen kunnen uitspreken en ideeën kunnen uitwisselen. Het LSC heeft een leersteunraad opgericht en werkt samen met externe partners om zijn werking te versterken.
Het LSC geeft het leersteunbeleid vorm, maar doet dit nog niet centrumbreed. Het is een werkpunt om gehanteerde kaders om te zetten in concrete maatregelen en afspraken en deze op een systematische wijze te implementeren en op te volgen, zeker gezien de vele nieuwe leerondersteuners en de specifieke onderwijscontext.
-
Leersteunprincipes: handelingsgericht samenwerken, inbedding van leersteun in de klaspraktijk, handelingsplanmatig werken, cyclisch en dynamisch werken
Leerondersteuners laten nog kansen liggen om leerlingen en ouders te betrekken in de verschillende fasen van het handelingsplanmatig werken en bij de flexibele aanwending van leersteun. Doelgericht, systematisch en planmatig overleg is nog een werkpunt.
De inbedding van de leersteun in de klaspraktijk zorgt ervoor dat ook leraren kunnen leren in de context van hun eigen klaspraktijk.
Leerondersteuners werken doorgaans cyclisch, maar de inhoudelijke kwaliteit van de beeldvorming, doelen en evaluatie is sterk wisselend. Leerondersteuners laten kansen liggen om leersteun flexibel in te zetten. Ze starten de trajecten op binnen de decretaal vastgelegde termijnen, maar sluiten niet altijd af wanneer de vooropgestelde doelen bereikt zijn.
-
Leersteun op maat van de leerling en op maat van de leerkracht
Het is een werkpunt om de beeldvorming op maat van de leerling én op maat van de leraar doelgericht te verfijnen.
Voor de vormgeving van het leersteuntraject bouwen leerondersteuners doorgaans verder op de fase van de verhoogde zorg en op de redelijke aanpassingen die leraar en school reeds toepassen. Het is een uitdaging om de intensiteit, inhoud en vormgeving van het leersteuntraject af te stemmen op de doelen.
Door geen of weinig resultaatsgerichte, evalueerbare, realistische en tijdsgebonden doelen te formuleren voor de leraar, is leersteun beperkt gericht op de versterking van de handelingsbekwaamheid van de leraar in het kader van omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De leerondersteuners stemmen wel de inhoud en vormgeving van de leersteun af op de bestaande klas-en schoolpraktijk.
-
Samenwerking met externe partners
De leerondersteuners stemmen de leerling-, leraar- en schoolteamgerichte leersteun zoveel mogelijk af met CLB-medewerkers en de pedagogisch begeleiders van de scholen. Het leersteuncentrum ontwikkelde hiervoor samen met deze partners een ondersteunende leidraad.
-
Bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne
Het leersteuncentrum neemt systematisch maatregelen en plant systematische acties gericht op het voorkomen of inperken van risico’s en het voorkomen of beperken van schade.
Het leersteuncentrum ondersteunt de planning, de uitvoering en de evaluatie van maatregelen en acties. Het beschikt over efficiënte systemen en structuren voor de uitvoering van preventiemaatregelen.
Nabeschouwing en vervolg
We zijn als leersteuncentrum fier op wat we gerealiseerd hebben gedurende dit opstartjaar. De uitdagingen waren groot. We konden beroep doen op de samenwerking en de fundamenten die werden gelegd tijdens de jaren van het ondersteuningsnetwerk. We zijn fier op onze ploeg leerondersteuners die in uitdagende omstandigheden en met grote betrokkenheid leersteun proberen vorm te geven volgens de kwaliteitsverwachtingen die in het nieuwe referentiekader worden vooropgesteld. Uiteraard gaan we ook aan de slag met de verbeterpunten die werden geformuleerd.
Aandachtspunten waar we prioritair zullen op inzetten:
-
Handelingsplanmatig werken: Verfijnen van doelgerichte beeldvorming op maat van leerling EN leraar, het formuleren van resultaatsgerichte, evalueerbare, realistische en tijdsgebonden doelen, het afstemmen van intensiteit en vormgeving aan die doelen, en het afronden wanneer doelen bereikt zijn
-
Het betrekken van leerlingen en ouders bij de verschillende fases van het planmatig werken
-
Het omzetten van gehanteerde kaders in concrete maatregelen en afspraken en een meer systematische implementatie en opvolging hiervan, waaronder ook het concretiseren van samenwerkingsafspraken met de scholen, vanuit de opdracht van leersteun zoals in het decreet omschreven
-
Het verder professionaliseren van leerondersteuners in de deskundigheden die de kwaliteit van leersteun kunnen garanderen en verder systematiseren.
-
Voor het volledige verslag: VERSLAG EKO LSCWBB 2324