Diplon deed in de maand februari een aantal updates. We sommen de belangrijkste voor jullie op in dit bericht.
- Voor directies, zorgco’s, leerlingbegeleiders die op meer dan één school werkzaam zijn, is het vanaf nu mogelijk om de verschillende instellingsnummers aan jullie persoonlijke account te koppelen. Dit moet het mogelijk maken om in Diplon voor verschillende scholen aan te melden en de aanvragen te beheren.
- De school kan een nieuw leersteuntraject aanmelden, ook al heeft de verantwoordelijke op haar vorige school de aanvraag nog niet afgesloten. De school waar de leerling uitgeschreven wordt, meldt de leerling af in Diplon.
Aandachtspunten:
- We merken regelmatig dat scholen leersteun aanvragen via Diplon vooraleer de link naar het GC- of IAC-verslag in IRIS (CLB) actief is. De aanwezigheid van een GC- of IAC-verslag is een voorwaarde voor het kunnen aanvragen van leersteun. Het valideren van de leersteunvraag kan daarom pas nadat het zorgloket via IRIS het GC- of IAC-verslag kan terugvinden.
- Na afronding van een HGD-traject met de betrokken CLB-medewerker, doorloopt de finalisering van een GC/IAC-verslag nog een aantal stappen alvorens de link naar het verslag in IRIS actief is. Om vertragingen bij valideren tegen te gaan, willen we vragen om rekening te houden met de tijd die nodig is om de verslaggeving af te ronden, met andere woorden om pas aan te melden nadat CLB liet weten dat het verslag in IRIS werd geüpload. De werkversie kan wel al klaargezet worden
- Wanneer een actief leersteuntraject uit een eerder schooljaar niet gecontinueerd of on hold gezet werd bij de start van dit schooljaar en opnieuw actief wordt in de loop van het huidige schooljaar, dan dien je als school de leersteunaanvraag opnieuw te verzenden via Diplon. Een nieuwe verzending kan vanuit ‘beheer aanvragen’, waarin de eerder aangemelde vraag terug te vinden is. Is deze niet meer terug te vinden, dan dien je als school een nieuwe aanmelding uit te voeren. Eerdere gegevens blijven sowieso aan het leersteundossier gekoppeld, waardoor de relevante info behouden blijft.
Dit gaat specifiek over leersteuntrajecten die dit schooljaar nog niet werden opgenomen. Doorheen een schooljaar kan een traject na overleg steeds qua status gewijzigd worden door de betrokken leerondersteuner.